معرفي تورها و مطالب گردشگري
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 2
دیروز : 9
افراد آنلاین : 1
همه : 962
چت باکس

تاجيكستان در آسياي مركزي و در بين كشورهاي ازبكستان و چين واقع شده است. كشور تاجيكستان با كشورهاي افغانستان, ايتاليا, نواحي جنوبي اسپانيا و ژاپن نيز در همسايگي است. تاجيكستان كمي كوچكتر از ايالت ويسكانسين با مساحت 143.100 كيلومتر مربع ميباشد.

طول مرز تاجيكستان در مجموع 3651 كيلومتر ميباشد. پايتخت تاجيكستان شهر دوشنبه ميباشد كه در جنوب تاجيكستان واقع شده است. تاجيكستان شامل كوه هاي پامير و علاي نيز ميباشد و در منطقه اي زلزله خيز در نزديكي صفحات تكنونيكي اوراسيا و هند واقع شده و زلزله در اين منطقه رايج است.

تاجيكستان فاقد مرزهاي دريايي ميباشد و تنها 1 درصد آن را درياچه ها تشكيل مي دهند و 94 درصد آن متشكل از كوهستان هاست.

آب و هواي تاجيكستان :

تاجيكستان شامل تابستان هاي گرم و زمستان هاي ملايم است.آب و هوا در كوه پامير قطبي و نيمه خشك است. تاجيكستان اغلب پر بارش است و تفاوت دماي ميان شب و روز تابستان و زمستان فاحش است.

جغرافياي تاجيكستان :

بسياري از مناطق جنگلي تاجيكستان از درختان كاج و گردو در دامنه هاي پاييني كوه تشكيل شده اند.گل هاي وحشي مانند خشخاش و حتي گل لاله نيز در دره هاي تاجيكستان يافت مي شوند.از حيوانات كوه هاي تاجيكستان مي توان به گوسفند ماركوپولو, گاوميش, بز شاخدار, خرس, گراز وحشي در نواحي كوهستاني اشاره كرد.در سال 2002 در تاجيكستان 84 گونه پستاندار, 210 گونه پرنده و بيش از 5000 گونه گياه يافت كردند.

تاريخ تاجيكستان :

تاجيكستان به معناي سرزمين تاجيك ها ميباشد.تاجيكستان در سده 6 پيش از ميلاد در تصرف هخامنشيان ايران و پس از گذشت 200 سال به تصرف يونانيان درآمد. تاجيكستان داراي تمدني فرهنگي و اجتماعي و بسيار پيشرفته ميباشد. ناحيه شمالي تاجيكستان(خجند و گنجكنت) توسط سكاها و ايالات و عشاير بوئهجي حدود 150 سال پيش از ميلاد در تاخت و تاز بودند. جاده ابريشم نيز توسط اين منطقه به تصويب رسيد.تاجيكستان حاكميت خودرا در اوت سال 1990 و استقلال خودرا در 9 سپتامبر 1991 اعلام نمود. امام علي رحمان نيز در سال 1992 در تاجيكستان به قدرت رسيد.

فرهنگ تاجيكستان :

زبان رسمي تاجيكستان تاجيكي است ولي چون لهجه اي از زبان فارسي نيز ميباشد آن را فارسي تاجيكي هم مي نامند.الفباي تاجيكي نسخه ي اصلاح شده از الفباي سيريليك روسي ميباشد.دين رسمي تاجيكستان اسلام است اما اقليت هاي بهائي, بودائي, مسيحي, زرتشتي, يهودي نيز وجود دارند. 95 درصد تاجيكستان را مسلمانان تشكيل مي دهند كه 90 درصد آنها مسلمان سني و تنها 7 درصد آنها مسلمان شيعه هستند.

اقتصاد تاجيكستان :

تاجيكستان از مهمترين منابع اقتصادي آسياي مركزي است. منابع طبيعي تاجيكستان شامل : سرب, روي, نقره, جيوه, زغال سنگ قهوه اي, طلا و آنتيموان ميشود.سنت تاجيكي ها نيز كشاورزي است و اغلب آنها به باغداري مشغولند. محصولات كشاورزي ناجيكستان نيز شامل پنبه, انگور, سبزيجات, غلات و ميوه جات ميشود.

غذاي تاجيكستان :

غذاي تاجيكي ها تلفيقي از غذاهاي افغانستان , پاكستان و آسياي ميانه است. مشهورترين غذاي تاجيكستان اوشي نام دارد كه متشكل از گوشت, برنج و سبزيجات است. البته اغلب غذاهاي تاجيكستان شامل گوشت و برنج است. تاجيكي ها از سله نيز آرد تهيه ميكنند و در ماه رمضان در سفره افطار آن را سرو مي نمايند.

جاذبه هاي گردشگري تاجيكستان :

بازار شاه منصور, مسجد روسها, كاخ باربد, ختابازار, اسكندركول, باغ وحش دوشنبه, مقبره لنگري بابا, مناره خجند, موزه ملي باستاني تاجيكستان.

برخي از شهرهاي تاجيكستان :

خجند, كولاب, كورگان, خاروغ, وحدت و استروشن.

دوشنبه در تاجيكستان :

پايتخت كشور تاجيكستان است و در جنوب آن قرار گرفته است. اين شهر را شهر فواره نيز مي نامند. دوشنبه از شركت هاي صنعتي و نهادهاي فرهنگي بسياري برخوردار ميباشد. دوشنبه تاجيكستان در گذشته هاي دور بعنوان روستايي كوچك شناخته شده بود و در ميان 2 رود Varzob و  Kofarnikon واقع شده است. اين شهر به چهار قسمت فردوسي, شاه منصور , اسماعيل ساساني و ابوعلي سينا تقسيم مي شود. تنديس شاعراني چون سعدي, رودكي, فردوسي و جامي نيز در دوشنبه قرار گرفته اند.

برخي از جاذبه هاي شهر دوشنبه در تاجيكستان:

باغ گياه شناسي, مهمانسراي قره تاغ, چشمه هاي معدني.

پامير در تاجيكستان :

به بام جهان مشهور است. شامل سلسله كوه هاي بلند در ناحيه شرقي تاجيكستان ميشود و در آن پنبه و انگور و ميوه هاي شهددار كشت ميشود. سرچشمه ي اغلب رودهاي تاجيكستان اين سلسله كوه ها ميباشد. اقوام پامير نيز به لهجه هاي گوناگون پاميري صحبت كرده و پيرو مذهب اسماعيلي ميباشند.

موزه بهزاد در تاجيكستان :

اين موزه شامل يك برج ساعت و درهاي منبت كاري شده و نقاشي هاي باستاني ميباشد و در خيابان رودكي شهر دوشنبه تاجيكستان قرار گرفته است. اين موزه از تاريخ طبيعي و تنديس هاي ايراني, روسي و تاجيكي برخوردار است.

اسكندركول در تاجيكستان :

اسكندركول بزرگترين درياچه در تاجيكستان ميباشد و تاجيكي ها آن را مرواريد نيز مي نامند. بر اساس داستان ها اسكندر مقدوني در هنگام عزيمت به هند از اين ناحيه گذر ميكند و چند روزي را در آن جا مي گذراند . به همين سبب آن را اسكندركول ناميده اند و گردشگران بسياري سالانه از اين مركز ديدن مي كنند.


جهت آگاهي از نرخ تور تاجيكستان ، برنامه سفر ، تاريخ برگزاري تور ، نحوه اجرا و ... لطفا به سايت گردشكار مراجعه نماييد .

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ] [ ۰۳:۴۷:۳۶ ] [ gardeshkar ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب