معرفي تورها و مطالب گردشگري
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 1
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 940
چت باکس

اسلووني كشوري در مركز اروپاست و به سبب كوه ها, تفريحات متنوع در فضاي باز و ورزش اسكي شناخته شده است. اسلووني قسمتي از كشور يوگسلاوي بوده است و با كشورهاي اتريش, مجارستان, ايتاليا و كرواسي در همسايگي است. اسلواكي تنها كشور در اروپاست كه تركيبي از رشته كوه هاي آلپ, درياي مديترانه و دشت كارست ميباشد. بيش از 10000 غار در اسلووني وجود دارد و بهترين آن Pestojna ميباشد.

پايتخت كشور اسلووني ليوبليانا ميباشد. جمعيت اسلووني در حدود 2.100.000 نفر ميباشد كه اكثريتشان در پايتخت سكونت دارند. اسلووني يك جمهوري كوهستاني و تقريبا نيمي از زمين جنگلي است. در اسلووني قيمت ها ارزان است و تفاوت زيادي با قيمت هاي همسايگان خود دارد. اسلووني از 1 مه 2004 عضو اتحاديه اروپا و از 7 آوريل 2004 عضو ناتو ميباشد. دولت اسلووني دمكراتيك ميباشد و بيشتر مردم از قوم اسلاو هستند.

تاريخ اسلووني :

اسلووني در طول تاريخ بخش هايي از اتريش, ايتاليا, كروات و صرب ها و يوگسلاوي بوده است. حدود 3500 سال قبل از ميلاد در عصر سنگ كشاورزان در اسلووني سكونت داشتند. در 400 پيش از ميلاد آنها دولت Noricum را تشكيل دادند. در 10 سال پيش از ميلاد روميان اسلووني را فتح كردند و حكومت هاي Emona , Celeia , Poetovio را به دست گرفتند. اما حكومت روم در قرن 5 ميلادي سقوط كرد. در قرن 6 ميلادي اسلاوها به اسلووني رسيدند. در قرن 8 نيز تحت سلطه فرانك ها در آمد و در قرن 9 به امپراتوري مقدس روم كه در آلمان متمركز شده بود جذب شدند و عده اي به دين مسيحيت روي آوردند. در قرن 10 تا 13 اسلووني تحت سلطه ي آلمان باقي ماند و در قرن 14 سلسله هابسبورگ براي كنترل اسلووني پديد آمد. در قرن 15 و 16 دهقانان اسلووني شورش كردند اما شكست خوردند.

قرن 18 قرن شكوفايي و پيروزي اسلووني بود و در همين قرن آزادي مذهبي و آموزش ابتدايي اجباري اعلام شد. در سال 1848 اسلووني خواستار استقلال و استفاده از زبان اسلوونيايي در مدارس و دولت شد.در سال 1918 با پايان يافتن جنگ جهاني اول امپراتوري اتريش- مجارستان از هم پاشيده شد و اسلووني به صربها و كروات ها پيوست و يك دولت جديد تشكيل داد. در سال 1954 پس از جنگ تريست اسلووني تحت كنترل انگليس و آمريكا و سپس به ايتاليا اهدا شد. پس از ايتاليا اسلووني توسط تيتو بخشي از يوگسلاوي شد. تيتو در سال 1980 درگذشت. در سال 1990 انتخابات آزاد در اسلووني اجرا شد و پس از آن در يك همه پرسي در مورد موضوع استقلال بحث شد. تا در ژوئن 1991 مجلس اسلووني اعلام استقلال اسلووني را كرد.

جغرافياي اسلووني :

كوه Triglav با ارتفاع 2864 متر بلندترين قله در اسلووني را داراست. بيش از 400 خرس قهوه اي در اسلووني وجود دارد. 60 درصد از اسلووني را جنگل ها تشكيل داده اند. بزرگترين پرش اسكي در جهان در اسلووني با 60 ركورد جهاني ثبت شده است.به سبب جنگل هاي گسترده رنگ غالب اسلووني سبز ميباشد.

وسعت كشور اسلووني 21.369 ميباشد. اسلووني شامل زمين هاي پهناور و كشاورزي ميباشد. يك قلعه در سنگ در اسلووني به نام Predjama وجود دارد كه از اصلي ترين صحنه هاي نمادي است. گونه هاي گياهي اسلووني شامل سرخس, گل , خزه و گياهان نيمه گرمسيري در امتداد درياي آدرياتيك و گونه هاي حيوانات شامل گوزن, خرس قهوه اي, خرگوش, روباه و گراز وحشي مي شود. در سال 2002 75 گونه پستاندار, 201 گونه پرنده و 3200 گونه گياهي در اسلووني پيدا كردند.

آب و هوا در اسلووني :

آب و هواي ساحلي اسلووني تحت تاثير درياي مديترانه ميباشد و شامل تابستان هاي گرم و زمستان هاي سرد در مناطق شرقي است. بارش در ليوبليانا به طور ميانگين 139 سانتي متر در طول سال است. 3 نوع آب و هواي اسلووني شامل آب و هواي آلپ در كوه ها, آب و هواي ساحلي تحت تاثير مديترانه و آب و هواي قاره اي در زمين هاي پست شمال شرقي ميشود.

فرهنگ اسلووني :

زبان : زبان اصلي كشور اسلووني , اسلوونيايي است. در حدود 91 درصد به زبان اسلوونيايي, 6 درصد صرب- كرواتي و 3 درصد به زبان هاي ديگر تكلم دارند.دين : مذهب اصلي مردمان اسلووني مسيحي كاتوليك ميباشد.

اقتصاد : منابع طبيعي اسلووني شامل چوب, جيوه و زغال سنگ است. از محصولات كشاورزي اسلووني مي توان به رازك, گندم, سيب زميني, چغندرقند, ذرت, انگور, گاو, گوسفند و مرغ اشاره كرد. محصولات صنعتي اسلووني عبارتند از كاميون, تجهيزات برق, محصولات چوبي, منسوجات, مواد شيميايي, ابزار و ماشين آلات. محصولات صادراتي اسلووني شامل مواد شيميايي و ماشين آلات و محصولات وارداتي شامل مواد روغني و تجهيزات حمل و نقل مي شوند.

غذاهاي اسلووني :

غذاهاي اسلووني بيش از 170 نوع ميباشد. از ميان آنها سوپ هاي اصيل, غذاهاي گوشتي و دسرها بسيار لذت بخش هستند. موادغذايي اصلي شامل كلم, لوبيا و سيب زميني است.Carniolan Sauغير مجاز مي باشدe : بهترين و معروف ترين مواد غذايي اسلوونيايي در جهان است كه تبديل خوك به گوشت سوسيس اولين بار تحت نام Carniolan در سال 1896 بود.Potica : يك دسر معروف كه از انواع خمير درست ميشود و شامل ترخون, عسل, گردو, پياز كوهي, پنير و دانه خشخاش ميشود.برخي ديگر از غذاها و دسرهاي اسلووني : Bosman – Bled Cream Cake – Ajdnek – Bovek Pockets – Frika – Govnaci .

از شهرهاي اصلي اسلووني :

ليوبليانا – ماريبور- پتوي – كوپر- كامينك- نوومستو- كراني- چليه.

ليوبليانا در اسلووني

پايتخت كشور اسلووني است كه داراي شگفتي هاي بسيار ميباشد و در مركز اسلووني قرار گرفته است. جمعيت اين شهر در حدود 280 هزار نفر ميباشد. ليوبلياناي اسلووني شامل موزه ها, سايت هاي باستان شناسي, بناهاي تاريخي, سالن هاي تئاتر و از قديمي ترين اركستر فيلارمونيك در جهان ميباشد. در سال 1220 ميلادي ليوبليانا اسلووني به عنوان يك شهر رسمي اعلام شد. اين شهر تركيبي از فرهنگ آلماني, درياي مديترانه و اسلوونيايي و ساختمان هايش تركيبي از دوره ي رنسانس, باروك و هنرهاي نو ميباشد. از جاذبه هاي اين شهر ميتوان به : پل Triple  - پارك Tivoli city – موزه ي National Museum of Slovenia – موزه يMuseum of Moderno art اشاره كرد.

برخي از جاذبه هاي اسلووني :

درياچه Lake Bled – درياچه Lake Bohinj – قلعه Bled Castle – Trenta – Pivka – Planica – Petzen – Nanos – Stol – Matajur – Kanin – غار پاستوجنا و صدها جاذبه ي ديگر.

Lake Bled در اسلووني :

در قسمت شمال غربي اسلووني در پيرامون كوه هاي آلپ واقع شده است. Bled Castle نيز در قسمت بالايي اين درياچه قرار گرفته است. وسعت اين درياچه 2120 متر طول در 1380 متر عرض است. پس از آخرين عصر يخبندان يخچال Bohinj Glacier ذوب شده و به شكل كنوني درياچه در آمده است.

غار پاستوجنا در اسلووني :

از محبوب ترين جاذبه هاي توريستي اسلووني است كه شامل رودخانه ي پيكا, طاقديس خيره كننده, استالاگميت و كلسيت و ديگر شكل هاي زمين شناسي باور نكردني است. بسياري از حشرات و دوزيستان منحصر به فرد نيز در اين غار زندگي مي كنند.

ورزشگاه تيوولي پارك شهر در اسلووني :

بزرگترين پارك در ليوبليانا پايتخت اسلووني است وشامل چندين ساختمان قابل توجه, مسيرهاي پياده روي, تزئينات گل, چشمه و مجسمه ميشود. اين پارك در اسلووني در قرن 17 توسط يسوعيان ساخته شده است و در اواسط قرن 19 آن را مارشال جوزه به سبك نئوكلاسيك بازسازي كرد. سالن بسكتبال نيز در اين پارك موجود است.


جهت آگاهي از نرخ تور اسلووني ، برنامه سفر ، تاريخ برگزاري تور ، نحوه اجرا و ... لطفا به سايت گردشكار مراجعه نماييد .

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ] [ ۱۱:۵۳:۳۹ ] [ gardeshkar ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب